Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dzieci Słabowidzących i Niewidomych

Koordynator p. Magdalena Sikorska

tel.: 501 256 667

e-mail: msikorska@eduwarszawa.pl

DEFINICJA

Przez wczesne wspomaganie rozwoju rozumiemy wszystkie działania podjęte w celu zapewnienia optymalnych warunków dla prawidłowego rozwoju małego dziecka z dysfunkcją widzenia, z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb i możliwości.

KRYTERIA, JAKIE NALEŻY SPEŁNIĆ, ABY OTRZYMAĆ SPARCIE W FORMIE ZAJĘĆ Z WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA:

Dziecko musi posiadać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania, którą bezpłatnie wydają publiczne poradnie psychologiczno–pedagogiczne. Rodzice dziecka powinni się zgłosić do rejonowej poradni psychologiczno–pedagogicznej lub specjalistycznej poradni psychologiczno–pedagogicznej TOP w Warszawie ul. Raszyńska 8/10.

Z JAKICH PROGRAMÓW KORZYSTAMY?

Realizujemy elementy różnych programów, sięgamy do różnych metod i form pracy. Te, po które sięgamy najczęściej, to:

  • program do rozwijania umiejętności widzenia „Lilli and Gogo”
  • program oregoński
  • program rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem
  • programy rozwijające percepcję wzrokową i sprawność manualną
  • elementy metody ruchu rozwijającego
  • program rehabilitacji w zakresie orientacji i poruszania się niewidomych i słabo widzących dzieci z ograniczoną sprawnością
  • elementy programu „dotyk i komunikacja”
  • elementy kinezjologii dla dzieci
  • metoda integracji sensorycznej
  • metoda dobrego startu
  • ćwiczenia autorstwa prof. Gruszczyk–Kolczyńskiej
     

TERMINY PRZYJĘĆ, ZAPISY

Rodziców z dziećmi przyjmujemy na terenie ośrodka:
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Słabowidzących
w Warszawie przy ulicy Wincentego Rzymowskiego 36A, we wszystkie poniedziałki, wtorki i środy roku szkolnego.

Rekrutacja trwa cały rok w przypadku dostępności miejsc.

Na wizytę trzeba umówić się telefonicznie poprzez sekretariat: 22 621 68 61,

lub 

kontaktując się bezpośrednio z koordynatorem pracy zespołu: 501 256 667.

KTO DO NAS TRAFIA?

Trafiają do nas dzieci z dysfunkcją widzenia od 2 roku życia do rozpoczęcia nauki szkolnej. Są to dzieci, które:

  • przebywają w domach rodzinnych
  • są pod opieką placówek ogólnodostępnych
  • są pod opieką placówek specjalistycznych, ale mimo to potrzebują naszego wsparcia

Wszystkie dzieci korzystające z naszej pomocy muszą mieć opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.

JAK ZORGANIZOWANIA JEST NASZA PRACA?

Wszystkie prowadzone przez nas zajęcia są bezpłatne. Odbywają się indywidualnie, w specjalnie przygotowanych i bogato wyposażonych pomieszczeniach ośrodka. Do dyspozycji zespołu jest:

  • pracownia wczesnego wspomagania rozwoju
  • gabinet terapii widzenia
  • gabinet logopedyczny
  • gabinet psychologiczny
  • sala usprawnienia manualnego

KAŻDA RODZINA MOŻE KORZYSTAĆ Z 4-8 GODZIN ZAJĘĆ W MIESIĄCU. TO, JAK CZĘSTO SPOTYKAMY SIĘ Z RODZINĄ, ZALEŻY OD:

  • możliwości rodziców
  • potrzeb dziecka
  • naszych możliwości czasowych

Staramy się przy każdej wizycie zaoferować cały pakiet zajęć, czyli około 4 godzin. Jeśli jest to dla dziecka zbyt długo, modyfikujemy długość spotkań i ich częstotliwość. Zajęcia odbywają się zawsze w obecności rodziców. Składają się z dwóch części: bezpośredniej pracy z dzieckiem oraz instruktażu i rozmowy z rodzicami.

JAKIE SĄ NASZE CELE?

PRACA ZESPOŁU PRZEBIEGA NA TRZECH PŁASZCZYZNACH:

  • bezpośrednia praca z dzieckiem
  • praca z rodziną
  • praca na rzecz środowiska (przede wszystkim nauczycieli i opiekunów z placówek, w których przebywają dzieci oraz innych specjalistów mających z nimi kontakt)

PODSTAWOWE CELE, KTÓRE REALIZUJEMY TO:

  • Stymulowanie rozwoju dziecka ze szczególnym uwzględnieniem stymulacji wzrokowej i sensorycznej
  • zapobieganie zaburzeniom emocjonalnym dziecka, które mogą być skutkiem nieprawidłowych postaw rodzicielskich
  • dostarczanie rodzicom wiedzy na temat potrzeb rozwojowych dziecka i sposobów ich zaspakajania
  • pomoc w aranżowaniu otoczenia dziecka
  • wspieranie rodzin w trudnych sytuacjach
  • pomoc w planowaniu ścieżki edukacyjnej dziecka
  • dostarczanie nauczycielom i opiekunom z placówek niespecjalistycznych oraz innym specjalistom stykającym się z dzieckiem informacji o tym, co zrobić, żeby zoptymalizować wzrokowe funkcjonowanie dziecka

W ZESPOLE WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU PRACUJĄ:

  • tyflopsycholog
  • tyflopedagog
  • terapeuta widzenia
  • nauczyciel orientacji przestrzennej
  • nauczyciel usprawnienia manualnego
  • logopeda