Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dzieci Słabowidzących i Niewidomych
Koordynator p. Magdalena Sikorska
tel.: 501 256 667
e-mail: msikorska@eduwarszawa.pl
DEFINICJA
Przez wczesne wspomaganie rozwoju rozumiemy wszystkie działania podjęte w celu zapewnienia optymalnych warunków dla prawidłowego rozwoju małego dziecka z dysfunkcją widzenia, z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb i możliwości.
KRYTERIA, JAKIE NALEŻY SPEŁNIĆ, ABY OTRZYMAĆ SPARCIE W FORMIE ZAJĘĆ Z WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA:
Dziecko musi posiadać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania, którą bezpłatnie wydają publiczne poradnie psychologiczno–pedagogiczne. Rodzice dziecka powinni się zgłosić do rejonowej poradni psychologiczno–pedagogicznej lub specjalistycznej poradni psychologiczno–pedagogicznej TOP w Warszawie ul. Raszyńska 8/10.
Z JAKICH PROGRAMÓW KORZYSTAMY?
Realizujemy elementy różnych programów, sięgamy do różnych metod i form pracy. Te, po które sięgamy najczęściej, to:
- program do rozwijania umiejętności widzenia „Lilli and Gogo”
- program oregoński
- program rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem
- programy rozwijające percepcję wzrokową i sprawność manualną
- elementy metody ruchu rozwijającego
- program rehabilitacji w zakresie orientacji i poruszania się niewidomych i słabo widzących dzieci z ograniczoną sprawnością
- elementy programu „dotyk i komunikacja”
- elementy kinezjologii dla dzieci
- metoda integracji sensorycznej
- metoda dobrego startu
- ćwiczenia autorstwa prof. Gruszczyk–Kolczyńskiej
TERMINY PRZYJĘĆ, ZAPISY
Rodziców z dziećmi przyjmujemy na terenie ośrodka:
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Słabowidzących
w Warszawie przy ulicy Wincentego Rzymowskiego 36A, we wszystkie poniedziałki, wtorki i środy roku szkolnego.
Rekrutacja trwa cały rok w przypadku dostępności miejsc.
Na wizytę trzeba umówić się telefonicznie poprzez sekretariat: 22 621 68 61,
lub
kontaktując się bezpośrednio z koordynatorem pracy zespołu: 501 256 667.
KTO DO NAS TRAFIA?
Trafiają do nas dzieci z dysfunkcją widzenia od 2 roku życia do rozpoczęcia nauki szkolnej. Są to dzieci, które:
- przebywają w domach rodzinnych
- są pod opieką placówek ogólnodostępnych
- są pod opieką placówek specjalistycznych, ale mimo to potrzebują naszego wsparcia
Wszystkie dzieci korzystające z naszej pomocy muszą mieć opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
JAK ZORGANIZOWANIA JEST NASZA PRACA?
Wszystkie prowadzone przez nas zajęcia są bezpłatne. Odbywają się indywidualnie, w specjalnie przygotowanych i bogato wyposażonych pomieszczeniach ośrodka. Do dyspozycji zespołu jest:
- pracownia wczesnego wspomagania rozwoju
- gabinet terapii widzenia
- gabinet logopedyczny
- gabinet psychologiczny
- sala usprawnienia manualnego
KAŻDA RODZINA MOŻE KORZYSTAĆ Z 4-8 GODZIN ZAJĘĆ W MIESIĄCU. TO, JAK CZĘSTO SPOTYKAMY SIĘ Z RODZINĄ, ZALEŻY OD:
- możliwości rodziców
- potrzeb dziecka
- naszych możliwości czasowych
Staramy się przy każdej wizycie zaoferować cały pakiet zajęć, czyli około 4 godzin. Jeśli jest to dla dziecka zbyt długo, modyfikujemy długość spotkań i ich częstotliwość. Zajęcia odbywają się zawsze w obecności rodziców. Składają się z dwóch części: bezpośredniej pracy z dzieckiem oraz instruktażu i rozmowy z rodzicami.
JAKIE SĄ NASZE CELE?
PRACA ZESPOŁU PRZEBIEGA NA TRZECH PŁASZCZYZNACH:
- bezpośrednia praca z dzieckiem
- praca z rodziną
- praca na rzecz środowiska (przede wszystkim nauczycieli i opiekunów z placówek, w których przebywają dzieci oraz innych specjalistów mających z nimi kontakt)
PODSTAWOWE CELE, KTÓRE REALIZUJEMY TO:
- Stymulowanie rozwoju dziecka ze szczególnym uwzględnieniem stymulacji wzrokowej i sensorycznej
- zapobieganie zaburzeniom emocjonalnym dziecka, które mogą być skutkiem nieprawidłowych postaw rodzicielskich
- dostarczanie rodzicom wiedzy na temat potrzeb rozwojowych dziecka i sposobów ich zaspakajania
- pomoc w aranżowaniu otoczenia dziecka
- wspieranie rodzin w trudnych sytuacjach
- pomoc w planowaniu ścieżki edukacyjnej dziecka
- dostarczanie nauczycielom i opiekunom z placówek niespecjalistycznych oraz innym specjalistom stykającym się z dzieckiem informacji o tym, co zrobić, żeby zoptymalizować wzrokowe funkcjonowanie dziecka
W ZESPOLE WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU PRACUJĄ:
- tyflopsycholog
- tyflopedagog
- terapeuta widzenia
- nauczyciel orientacji przestrzennej
- nauczyciel usprawnienia manualnego
- logopeda