Zajęcia z terapii widzenia mają na celu naukę wykorzystania wzroku podczas zajęć szkolnych (czytanie i pisanie w czarno druku), w trakcie zabaw w małej i dużej przestrzeni, wykonywania czynności dnia codziennego, bezpiecznego poruszania się. Usprawnianie widzenia to zajęcia indywidualne, polegające na ocenie funkcjonowania wzrokowego ucznia, dobraniu odpowiednich pomocy optycznych i nieoptycznych poprawiających widzenie w bliskich i dalszych odległościach.
Prowadzący:
p. Monika Szyperska
p. Joanna Witczak-Nowotna
Celem terapii widzenia z elementami ortoptyki jest usprawnienie pracy mięśni okoruchowych, usprawnianie widzenia obuocznego, ćwiczenie precyzji ruchów gałek ocznych, odgrywających kluczową rolę podczas pisania i czytania w czarno druku. Zajęcia dostosowane są do indywidualnych potrzeb dzieci. Ćwiczenia wzrokowe połączone są z ćwiczeniami usprawniającymi małą motorykę, dużą motorykę, koordynację wzrokowo – ruchową. W czasie zajęć wykorzystywane są pomoce dydaktyczne dostosowane do wzrokowych, ruchowych i poznawczych możliwości uczniów.
Prowadzący:
p. Marta Pasternak
Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z ogólnymi zasadami konstrukcji pisma punktowego, alfabetu, znakami interpunkcyjnymi, pisownią liczb i podstawowych notacji matematycznych, fizycznych i chemicznych, umożliwiających pełne uczestniczenie w procesie edukacji szkolnej.
Rozwijany jest zmysł dotyku, umożliwiający odczytywanie rysunków wypukłych, planów i dotykowobarwnych map tyflograficznych. Na zajęciach uczniowie nabywają umiejętności szybkiego czytania i pisania przy wykorzystaniu maszyny brajlowskiej, linijki brajlowskiej, komputera.
Prowadzący:
p. Iwona Pawłowska
Na zajęciach uczniowie nabywają umiejętności sprawnej, bezwzrokowej obsługi komputera, w szczególności pisania na klawiaturze typu QWERTY bez kontroli wzroku. Uczą się skrótów klawiszowych, formatowania tekstu, wstawiania i poruszania się wewnątrz tabel, przemieszczania się po drzewach katalogowych, wyszukiwania potrzebnych informacji w Internecie. W zależności od funkcjonowania wzrokowego uczniowie wdrażani są do korzystania z narzędzi systemowych ułatwiających obsługę komputera i programu odczytu ekranu NVDA. Zajęcia mają przygotować dzieci i młodzież do optymalnego wykorzystywania komputera podczas samodzielnej pracy w szkole i w domu.
Prowadzący:
p. Anna Graczyk
p. Anna Kusztal-Figurska
p. Olga Stankiewicz
p. Agata Tumialis
Zajęcia z rehabilitacji podstawowej mają na celu nauczenie uczniów podstawowych umiejętności niezbędnych do poszerzania zakresu samoobsługi i samodzielności w życiu codziennym. Celem nadrzędnym zajęć jest poprawienie samowystarczalności i ogólnej zaradności życiowej uczestników poprzez naukę, utrwalenie i doskonalenie różnych czynności życia codziennego, np. Posługiwanie się sztućcami, przygotowanie prostych posiłków, obsługa AGD, sprzątanie, dbanie o swój wygląd.
Zakres i tematyka działań dostosowana jest do indywidualnych potrzeb uczniów, którzy reprezentują różny poziom funkcjonowania wzrokowego, sprawności intelektualnej i ruchowej. W czasie zajęć wykorzystywane są metody wzrokowe i bezwzrokowe.
Prowadzący:
p. Aneta Wachowicz
Celem terapii pedagogicznej jest usprawnianie, stymulowanie i korygowanie opóźnionych funkcji percepcyjno-motorycznych niezbędnych w procesie czytania, pisania i liczenia. Specjalistycznymi zajęciami objęci są uczniowie z młodszych klas szkolnych. Na podstawie analizy diagnoz pedagogicznych opracowywane są indywidualne programy nauczania, dostosowane do możliwości i ograniczeń poszczególnych słabowidzących uczniów. Zajęcia prowadzone są indywidualnie lub w parach, w formie gier i zabaw dydaktycznych.
Prowadzący:
p. Anna Baszniak
p. Aneta Wachowicz
p. Joanna Witczak-Nowotna
Indywidualne spotkania z pedagogiem mają na celu rozwijanie kluczowych umiejętności prospołecznych, uczenie rozpoznawania emocji, kształtowanie poczucia własnej wartości, budowanie motywacji do zdobywania wiedzy i rozwijania zainteresowań oraz doskonalenie technik uczenia się, zgodnych z predyspozycjami ucznia. Opieką pedagoga szkolnego objęte są głównie dzieci potrzebujące akceptacji, wsparcia i zrozumienia, mające problemy z kontrolą emocji, przestrzegania granic.
Prowadzący:
p. Olga Stankiewicz,
p. Elżbieta Bodziakowska
Zajęcia z psychologiem mają charakter wspierający i koncentrują się wokół stymulacji rozwoju emocjonalnego i społecznego naszych uczniów. W czasie spotkań z psychologiem rozwijane są głównie takie umiejętności jak: dokonywanie analizy własnego postępowania, budowanie realnego obrazu siebie i otaczającej rzeczywistości, radzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami poprzez różnorodne formy treningów, uczenie się konstruktywnych sposobów radzenia sobie z napięciem emocjonalnym, podnoszenie samooceny uczniów.
Prowadzący:
p. Aleksandra Filipczak
p. Agnieszka Rosiak
W zajęciach logopedycznych uczestniczą przede wszystkim uczniowie z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia w komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Zajęcia przeznaczone są także dla uczniów mających trudności w nabywaniu umiejętności czytania i pisania.
Celem terapii logopedycznej jest kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej i gramatycznej, stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy oraz doskonalenie wymowy ukształtowanej. Ponadto zajęcia skupiają się na ćwiczeniu praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy, usprawnianiu techniki czytania i pisania.
Właściwe działania terapeutyczne poprzedzone są diagnozą oraz wnikliwą analizą poziomu rozwoju mowy dziecka.
Prowadzący:
p. Ewa Cecka
p. Kamila Sałek-Chamczyk
Trening Umiejętności Społecznych (TUS) to zajęcia grupowe, prowadzone w kilkuosobowej grupie równolatków, mające na celu poprawę funkcjonowania dziecka w grupie rówieśniczej oraz ogólnego funkcjonowania społecznego. Dzieje się to poprzez modelowanie nowych zachowań oraz modyfikację zachowań nieaprobowanych na społecznie akceptowane i pożądane.
Celem TUS jest też rozwijanie u uczniów umiejętności społecznych oraz szeroko rozumianych umiejętności prospołecznych.
Prowadzący:
p. Aleksandra Filipczak
p. Agnieszka Rosiak
Terapia metodą integracji sensorycznej prowadzona jest w formie indywidualnych zabaw i ćwiczeń ruchowych (na huśtawkach różnego typu, piłkach, materacach, drabinkach, równoważniach, trampolinach, deskorolkach, z wykorzystaniem przedmiotów o różnych fakturach i konsystencjach). Ma na celu rozwijanie prawidłowego przetwarzania bodźców płynących z otoczenia poprzez zmysły, co umożliwia nabywanie przez dziecko nowych umiejętności. Proces terapeutyczny poprzedzony jest diagnozą funkcjonowania sensorycznego ucznia, na podstawie której opracowywany jest indywidualny program zajęć.
Prowadzący:
p. Agata Tumialis
Celem gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej jest wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała, korekcje istniejących wad postawy i zapobieganie ich pogłębianiu, podniesienie ogólnej sprawności i wydolności organizmu dziecka. Zajęcia organizowane są dla dzieci posiadających skierowanie od lekarza ortopedy, mają charakter grupowy lub indywidualny.
Uczestniczący w nich uczniowie wykonują m.in.: ćwiczenia kształtujące, oddechowe, zwiększające zakres ruchu w stawach, rozciągające i wytrzymałościowe. Najczęściej prowadzone są one w formie gier i zabaw ruchowych.
Prowadzący:
p. Konrad Irla
p. Ewa Kowalska
Prowadzący:
p. Anna Graczyk
Prowadzący:
p. Anna Grabowska
Prowadzący:
p. Agata Tumialis